تداوم حملات دوجانبه اسرائیل و لبنان؛ نتانیاهو از پیگیری مذاکرات آتش‌بس لبنان خبر داد

یک مقام امنیتی در اسرائیل روز جمعه مدعی شد که ارتش این کشور عملیات زمینی علیه حزب الله لبنان را با «بیشترین سرعت ممکن» و «کوتاه» انجام خواهد داد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز جمعه ۲۷ سپتامبر (۶ مهر) گفت اسرائیل در روزهای آینده به گفت‌گوها درباره پیشنهادات آتش‌بس در لبنان ادامه خواهد داد.

این درحالی است که وزیر خارجه اسرائیل روز پنجشنبه درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس این کشور با حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران را رد کرد و حملات هوایی ارتش اسرائیل که تاکنون جان صدها نفر را در لبنان گرفته است، ادامه یافت تا نگرانی‌ها از وقوع یک جنگ منطقه‌ای و گسترده‌تر افزایش یابد.

همچنین یک مقام امنیتی در اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، ظهر روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که ارتش این کشور عملیات زمینی علیه حزب الله لبنان را با «بیشترین سرعت ممکن» و «کوتاه» انجام خواهد داد. هم‌زمان واشینگتن هشدار داد که تشدید بیشتر جنگ میان حزب‌الله و اسرائیل، تنها بازگشت غیرنظامیان به خانه را برای هر دوطرف دشوارتر خواهد کرد.

به گزارش رویترز و به نقل از شهردار شهر مرزی شعبا در لبنان، در یکی از تازه‌ترین حملات ارتش اسرائیل در روز جمعه، ۹ نفر از اعضای یک خانواده، ازجمله چهار کودک در این شهر کشته شدند. وزارت بهداشت لبنان می‌گوید حملات اسرائیلی‌ها از روز دوشنبه هفته گذشته تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر را در لبنان را به کام مرگ فرستاده است.

در مقابل حزب‌الله اعلام کرد که طی روز جمعه موشک‌هایی را به سمت کریات آتا در نزدیکی شهر حیفا و حدود ۳۰ کیلومتری طبریا شلیک کرده و مدعی شد که این حملات را «در پاسخ به حملات اسرائیل به روستاها، شهرها و غیرنظامیان لبنانی» انجام داده است.

همچنین ارتش اسرائیل شامگاه پنجشنبه، پنجم مهر، از حمله موشکی حوثی‌های یمن به تل‌آویو خبر داد. بنابر تصاویر منتشر شده، پدافند هوایی ارتش برای انهدام موشک‌های مهاجم در آسمان تل‌آویو فعال شد. ارتش اسرائیل اعلام کرد درحالی که صدای آژیر خطر در کل شهر به گوش می‌رسید، تعداد زیادی از ساکنان تل‌آویو به پناهگاه‌ها و محیط‌های امن رفتند. سرویس اورژانس اسرائیل هم گفت ۱۷ نفر از شهروندان در حال رفتن به سمت پناهگاه‌ها مجروح شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبه‌نظامیان مقاومت اسلامی عراق، دیگر گروه شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران نیز از حمله پهپادی به بلندی‌های جولان خبر دادند. به گزارش رویترز، اگرچه پدافند هوایی اسرائیل بسیاری از حملات موشکی و پهپادی حزب‌الله، حوثی‌ها و گروه‌های عراقی را سرنگون کرده و خسارات واردشده به این کشور محدود است، اما حملات این گروه‌ها زندگی عادی مردم را در بخش بزرگی از شمال اسرائیل مختل کرده است و حالا مناطق بیشتری در معرض آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند. ارتش اسرائیل می‌گوید ساعاتی قبل چهار هواپیمای بدون سرنشین را که از خاک لبنان ارسال شدند و به سمت فضای دریایی ساحل روش هانیکرا درحال حرکت بودند، رهگیری کرده است.

از سوی دیگر یک مقام امنیتی اسرائیل، ظهر روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد که ارتش این کشور عملیات زمینی علیه حزب الله لبنان را با «بیشترین سرعت ممکن» و «کوتاه» انجام خواهد داد. این مقام که نخواست نامش فاش نشود گفت که حملات اسرائیل «بسیاری از شبه‌نظامیان حزب‌الله را کشته و توانایی‌های این گروه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است».

درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و حزب‌الله مسلح به شدیدترین حالت خود در ۱۸ سال اخیر رسیده است که نتیجه حمله ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس به خاک اسرائیل است. رسانه دولتی سوریه گزارش داد که در اثر حمله هوایی اسرائیل در روز جمعه به این کشور، پنج سرباز کشته شده‌اند، جایی که اسرائیل کارزار جنگی چندساله خود را با هدف از بین بردن نفوذ جمهوری اسلامی و حزب‌الله به اسرائیل تشدید کرده است.

ایالات متحده و فرانسه روز چهارشنبه پیشنهاد آتش‌بس فوری ۲۱ روزه در سراسر مرز لبنان و اسرائیل را ارائه کردند و گفتند که این مذاکرات در حاشیه نشست عمومی مجمع سازمان ملل در نیویورک ادامه دارد.

نتانیاهو نیز روز جمعه گفت تیم‌های اسرائیلی نشست‌هایی را برای بحث درباره پیشنهادهای آتش‌بس آمریکا داشته‌اند و در روزهای آینده به گفت‌‌وگوها ادامه خواهند داد.

او در بیانیه‌ای از تلاش‌های آمریکا برای رسیدن به صلح در منطقه قدردانی کرد و افزود: «تیم‌های ما در روز ۲۶ سپتامبر برای بحث در مورد ابتکار عمل ایالات متحده و اینکه چگونه می‌توانیم هدف مشترک بازگرداندن شهروندان به خانه‌هایشان را پیش ببریم، ملاقات کردند.»

اما با این حال، روز پنج‌شنبه و پس از عزیمت نتانیاهو به نیویورک، دفتر او با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نخست‌وزیر این کشور به سربازان اسرائیلی دستور داده است تا با تمام قوا به جنگ در لبنان ادامه دهند.

بیشتر از جهان